Nawigacja

Konkursy historyczne

Wyniki wojewódzkiego etapu konkursu ziemiańskiego w roku szkolnym 2021/2022 (Małopolska i Świętokrzyskie)

22 kwietnia 2022 r. zakończył się etap wojewódzki ogólnopolskiego konkursu „Ziemianie jako sąsiedzi – kulturotwórcza rola dworów polskich w latach 1918-1945”, w którym brali udział uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Etap ogólnopolski konkursu odbędzie się w Krakowie 3 czerwca 2022 r. Szczegóły podamy w kolejnych komunikatach. Wszystkim zwycięzcom etapu wojewódzkiego gratulujemy.

Małopolska

Komisja wojewódzka w składzie: Michał Masłowski (naczelnik OBEN IPN w Krakowie, przewodniczący komisji), Rafał Slaski (prezes Fundacji im. Zofii i Jana Włodków w Krakowie i prezes Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego Oddział Kraków), dr Agata Wołkowska-Wolska (wiceprezes Fundacji im. Zofii i Jana Włodków w Krakowie), dr Paweł Mazur (Oddział IPN w Krakowie) wyłoniła finalistów konkursu w następujących kategoriach.

Prace pisemne, uczniowie szkół podstawowych

  1. Maciej Stanisławczyk, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 4 im. E.J. Jerzmanowskiego w Wieliczce, „Czartoryscy z Pełkiń”
  2. Krzysztof Kosiba, Szkoła Podstawowa nr 159 Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej w Krakowie, „Historia dworów ziemiańskich w Facimiechu i Goli, ich działalności kulturotwórczej, gospodarczej, pomocowej i edukacyjnej oraz ich dalsze dzieje po wysiedleniu, na podstawie wspomnień Pani Józefy Hebdy-Grabskiej z Grabi h. Pomian”
  3. Anna Żarów, Szkoła Podstawowa nr 159 Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej w Krakowie, „Dwory i ich właściciele. Działalność kulturotwórcza, gospodarcza, pomocowa i edukacyjna oraz ich dalsze dzieje po wysiedleniu”.

Prace multimedialne, uczniowie szkół podstawowych

  1. Adrianna Bafia, Faustyna Chudzio, Alicja Sularz, Szkoła Podstawowa nr 159 Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej w Krakowie, „Nowoczesna i Niepodległa. Działalność Kleszczyńskich w okresie II Rzeczpospolitej”
  2. Karolina Gałka, Joanna Haberko, Milena Kubik, Szkoła Podstawowa nr 159 Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej w Krakowie, „W kręgu Leszczkowa”
  3. Laura Baś, Amelia Chorązka, Szkoła Podstawowa nr 159 Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej w Krakowie, „Wkład ziemian w utrzymanie kultury polskiej w latach 1918-1945”

Prace pisemne, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  1. Zofia Warzecha, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Bystrej, „Groblewscy z Szymbarskiej Bystrzycy ostoją polskości”

Prace multimedialne, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  1. Alina Knap, Julia Pijanowska, Adam Więcek, Cezary Zejfryd, Zespół Szkół Elektrycznych nr 1 w Krakowie, „W tych to dworach Polska żyje… Misja i służba polskich ziemian w latach 1918-1945”

Świętokrzyskie

Komisja dla woj. świętokrzyskiego w składzie: dr Michał Zawisza (przewodniczący), Edyta Krężołek i Jakub Mularczyk wyłoniła finalistów konkursu w następujących kategoriach.

Prace pisemne, uczniowie szkół podstawowych

  1. Julia Skoczek, Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1 im. Hugona Kołłątaja w Kazimierzy Wielkiej, „Tradycja jest rozumem całego narodu, przesianym z jednego wieku na drugi”

Prace pisemne, uczniowie szkół ponadpodstawowych

  1. Julia Śmist, Zespół Szkół im. St. Staszica w Staszowie, „Karscy i ich sąsiedzi”
  2. Karolina Adamczyk, Zespół Szkół im. St. Staszica w Staszowie, „Kulturotwórcze oddziaływanie dworu ziemiańskiego na polską wieś w latach 1918-1945”
do góry